سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی جاذبههای گردشگری گرجستان

بهترین جاذبه‌های گردشگری در گرجستان

همیشه یک حس مرموز، ماجراجویانه و جذب‌کننده در مورد بازدید از مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده وجود دارد! باروبندیل خود را جمع کنید، در  تور گرجستان  شرکت کنید و به گرجستان سفر کنید. گرجستان، کشوری جادویی بین کوه‌های باشکوه قفقاز و دریای سیاه، همراه با شهرهای جذاب، غذاهای و نوشیدنی‌های خوشمزه، مکان‌های تاریخی برجسته، کلیساها و صومعه‌های زیبا.

در گرجستان بی‌نهایت کار برای انجام دادن و بی‌نهایت جا برای دیدن وجود دارد. در اینجا فهرستی از برخی از جاذبه‌های توریستی خیره‌کننده در گرجستان آورده‌ایم که نباید از دست بدهید.

در این مقاله سعی داریم شما را با مناطق دیدنی و جذاب گرجستان آشنا کنیم. پس همراه ما یاشید تا با این کشور تاریخی فوق العاده آشنا شوید.

قلعه ناریکالا (Narikala)

هنگام تصمیم‌گیری در مورد جاذبه‌های توریستی اصلی گرجستان، قلعه نارکال یکی از اولین‌هایی است که به ذهن می‌آید. قلعه ناریکالا، یک قلعه مشهور قرن چهارمی واقع در تفلیس است. این قلعه که توسط ایرانیان ساخته شده، منظره‌ای بی‌نظیر از تفلیس قدیمی و رودخانه متکواری یا کورا (Mtkvari) دارد.

کوه کازبک (Kazbek)

از جاذبه‌های مشهور گرجستان، کوه کازبک است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد؛ به خصوص اگر به پیاده‌روی علاقه‌مندید و می‌خواهید غرق در مناظر زیبای کوهستانی گرجستان شوید. کوه کازبک، بخشی از کوه‌های قفقاز و یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های منطقه است و مناظر پانورامای نفس‌گیری برای مسافران و کوه‌نوردان فراهم می‌کند.

شهر سنگی اوپلیستسیخه  (Uplistsikhe)

یکی از مکان‌های منحصر به‌ فرد در گرجستان، اوپلیستیخه، یکی از شگفت‌انگیزترین شهر‌های غاری کشور است. با وارد شدن به این شهر که همچنین قدیمی‌ترین مجموعه غارهای طبیعی گرجستان هم هست، احساس کاشفی را خواهید داشت که از درحال کشف سرداب‌ها، نوتل‌ها، قربانگاه‌های خیره‌کننده و خیلی چیزهای دیگر است.

کلیسای تثلیث گرگتی (Gergeti)

در حالی که دارید برنامه سفر به گرجستان را می‌ریزید، فراموش نکنید که بازدید از کلیسای تثلیث گرگتی را هم به فهرست‌تان اضافه کنید.

 این کلیسا بر خلاف کلیساهای دیگر که قبلا ممکن است دیده باشید، به طور خیره‌کننده‌ای در بالای تپه، زیر کوهستان قازبگی (Kazbegi) در ارتفاع 2160 متری بالاتر از سطح دریا جای گرفته است! کلیسا در قرن چهاردهم ساخته شده و یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان است.

متسختا (Mtskheta)

تا زمانی که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان به نام متیختا را ندیده باشید، در واقع هنوز روح گرجستان را ندیده‌اید. متسختا به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و قلب معنوی گرجستان محسوب می‌شود.

متسختا مانند برگی از تاریخ است و مکان‌های برجسته تاریخی فوق‌العاده‌ای مانند صومعه جواری (Jvari Monatery)، صومعه سنت نینو (St Nino)، قلعه آرمازی (Armazi)، و همچنین کلیساهای خیره‌کننده دیگری مانند کلیسای جامع اسوِتیتس خُوِلی (Svetitskhoveli) را در خود جای داده است. متسختا قطعا یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در گرجستان است.

تفلیس

غیر ممکن است که شهر تفلیس در فهرست اماکن گردشگری گرجستان وجود نداشته باشد. تفلیس، یکی از جواهر‌های گرجستان است، که تاریخچه، فرهنگ و معماری کشور را به نمایش می‌گذارد.

تفلیس، پایتخت گرجستان، جادویی خیالی از زیرساخت‌های مدرن، همراه با کوچه‌پس‌کوچه‌های پر رمزوراز، حیاط‌ها و خانه‌های روستایی زیبا است. با وجود بازارهای عجیب‌وغریب، قلعه‌های باستانی یا کلیساهای پرجمعیت، در تفلیس همیشه جایی برای دیدن وجود دارد.

باتومی

در باتومی، شهر مجلل ساحلی گرجستان، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. اگر قصد بازدید از این شهر پر جنب و جوش ساحلی را دارید، جاذبه‌های زیادی وجود دارد که باید آنها را ببینید، از مغازه‌ها و رستوران‌ها و کافه‌های دریائی گرفته تا ساحل شنی منحصربه‌فرد آن. باتومی قطعا یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی گرجستان است.

واردزیا (Vardzia)

هیچ چیزی بهتر از گذراندن یک روز فوق‌العاده در کوه‌های گرجستان نیست! واردزیا هم یکی دیگر از جاذبه‌های مهم گردشگری در گرجستان است؛ یک  صومعه قرن دوازدهمی یا شهر غاری در دل کوه‌های گرجستان.

با یک تپه ‌نوری 30 دقیقه‌ای می‌توانید به صومعه‌ واردزیا دسترسی پیدا کنید، صومعه ای که شبکه‌ای از تونل‌ها و اتاق‌های مرموز در دل کوه اِروشلی (Erusheli) است. اگر به تاریخ و کمی ماجراجویی علاقه دارید، این صومعه را از دست ندهید.

در مقاله های بعد نیز همراه ما باشید تا زیما سفر پارس شما را با  تور گرجستان  و جاذبه های فوق العاده این کشور زیبا آشنا کند.


21 دلیل برای بازدید از تایلند

 21 دلیل برای بازدید از تایلند (تور تایلند)

با تور تایلند و اماکن آن بیشتر آشنا شوید

5 دسامبر روز پدر در تایلند است – این روز پس از بمبیول آدولاید، حاکم قدیمی تایلند به این نام، نامگذاری شده است. پسر اول او در اول دسامبر، به عنوان پادشاه جدید اعلام شد.

زندگی در تایلند در طول سال با وجود برخی مراسم عزاداری همچنان بسیار طبیعی و عادی است، اما پس از چند ماه سخت، کشور نیاز بیشتری به صنعت گردشگری پیدا می کند. بنابراین در اینجا 21 دلیل برای بازدید وجود دارد، دلایلی که هرگز نباید بهانه ای برای گذشتن از آنها داشته باشید.

1 غذای خیابانی

بعضی از غذاهای تند و لذیذ تایلندی از جمله سوپ های تام یام می توانند در رستوران های کنار جاده ای میل شوند. ظرف غذاهای گرم و ترش در عرض چند ثانیه توسط فروشندگان خیابانی با استفاده از برگ درخت لیموی تازه، برگ های کافیر و گلابی پیچیده می شوند. سایر غذاهای خیابانی که توصیه می شود حتما میل کنید عبارتند از برنج با گوشت خرچنگ تفت داده شده با فلفل زرد تازه.
بهترین (و بدترین) غذاهای خیابانی در جنوب شرقی آسیا

2 هتل های شگفت انگیز لوکس

جدای از این که آیا این مکان دارای جزیره های پرطرفدار (مانند Six Senses در Koh Yao Noi)، یا تپه های خیره کننده از دهه 70 (مانند ساحل  Inialaدر پوکت) و یا درختان الهام بخش در Keemala، همچنین در پوکت، عامل محرک شما برای بازدید از این کشور می باشد، وجود طیف وسیعی از گزینه های انتخابی در تایلند نیز بسیار حائز اهمیت است.

3 زیباترین دریاچه های صورتی

گلهای نیلوفر صورتی در کنار آب چشم اندازی بی نظیر در دریاچه های سراسر کشور است. در اودون تانی، نیلوفرهای کنار دریاچه قرمز لوتوس در ماه نوامبر و فوریه به یک تجمع از شکوفه های قرمز بدل می شود. دریاچه وسیع –با 15 کیلومتر طول که در بین اکثر مردم تایلندی شناخته شده است ، یک چشم انداز زیبا است. رهبران تورهای مسافرتی قطعا به یک تور کوچک با قایق در اطراف آن دعوت خواهند کرد.

4 میمون های دراز دست (گیبون) در پارک ملی Khao Sok

مجموعه ای از گونه های عجیب و غریب، از جمله گیبون، در پارک های ملی تایلند سکونت دارند. با صدایی که می تواند تا دو مایل را پوشش دهد، گیبون ها بیش از آنکه دیده شوند، شنیده می شوند. اما دنبال کردن ردپای آنها در تقریبا 460 مایل مربع از جنگل های همیشه سبز استوایی بی نظیر، راهی عالی برای کشف آنها است، همچنین شاید پلنگ، ببر، سگ تیریر، سگ وحشی آسیایی، میمون ها و گوزن ها نیز در طول مسیر به چشم بخورند.

5 فوتبال ساحلی

اگر توانایی انجام آن را داشته باشید، راهی بهتر از بازی های ساحلی به هنگام غروب آفتاب برای یافتن دوستان جدید در تایلند وجود ندارد. مردم بیشتر شب ها به این کار مشغول می شوند. به سرعت خود را به ساحل برسانید و در یکی از مسابقات شگفت انگیز زندگی خود شرکت کنید.

6 تعداد زیادی مجسمه بوداها

در حالت نشسته، ایستاده، دراز کشیده - تایلند پر از مجسمه های بزرگ و کوچک بودا است. از معابد برای مشاهده آنها دیدن کنید و اگر هنوز از دیدن آنها سیر نشدید، از مجموعه ای از آثار بودا دیدن کنید که توسط دولت در مکانی جمع آوری شده اند.

سفرهای ریلی ارزان

در تایلند با قیمتی ارزان سوار قطار شوید و از مناظر فوق العاده ای که در مسیرتان است، لذت ببرید. هر چند صرف غذا در قطار ممکن است کمی هزینه بر باشد، مسیر بانکوک به باترورث به طور ویژه ای توصیه می شود، این مسیر از "زمین های مردابی در کنار نخل های خم شده"  عبور می کند.

شما می توانید بلیط بین المللی اکسپرس، از بانکوک تا باترورث، در ایستگاه Hua Lamphong بانکوک خریداری کنید. یک قطار درجه دوم مجهز به کولر در حدود 25 پوند هزینه دارد.

8 . و اما موارد ترسناک ......

"ریل مرگ " خط آهنی است که توسط ارتش امپراتوری ژاپن در اوج جنگ جهانی دوم برای انتقال نیروهای نظامی و منابع از بانکوک به برمه ساخته شد. همانطور که در فیلم کلاسیک دهه پنجاه "پل رودخانه کووی" مستند است، آنها در فوریه 1942 هنگامیکه سنگاپور سقوط کرد، تعداد زیادی سرباز دستگیر شده در زندان های بریتانیا کشف کردند.

خط تنها در یک سال تکمیل شد، اما در حدود 13000 زندانی و 100 هزار کارگر بومی در آن مشغول بودند.به عبارت دیگر، به ازای هر آهن در زیر ریل یک نفر جان خود را از دست داد.

اگر امروز از آنجا عبور کنید واگن شما از طرفین با صخره های عجیب و غریب سنگی محاصره خواهد شد و از تعدادی از پل های چوبی عبور خواهید کرد.

همراه ما باشید تا در قسمت بعد بیشتر تایلند را بررسی نماییم

از تور تایلند  زیما سفر پارس دیدن نمایید


تور فوق العاده آنتالیا

به آنتالیا خوش آمدید

همراه شما هستیم با تور آنتالیا و آشنایی با این شهر جذاب ساحلی

آنتالیا که زمانی به عنوان دروازه‌ سواحل مدیترانه‌ای ترکیه دیده میشد، امروزه خودش به یک مقصد توریستی تبدیل شده است. بزرگترین شهر ترکیه در منطقه ساحل غربی مدیترانه که در خلیج آنتالیا واقع شده، هم زیبایی کلاسیک دارد و هم شیک و مدرن است. در مرکز این شهر، منطقه قدیمی شهر به نام کاله‌ایچی (به معنی داخل قلعه) به خوبی حفظ شده و منازل بازسازی‌شده سبک عثمانی در کوچه پس کوچه‌های تودرتوی آن، فضای آن دوران را یادآور می‌شود. شهر قدیمی در اطراف یک بندر پر زرق و برق دوران عثمانی با چشم‌اندازی از کوه‌های آبی‌رنگ قرار گرفته است. خارج از مرکز شهر، دو ساحل و یکی از بهترین موزه‌های ترکیه قابل دسترس است.

منطقه آنتالیا که یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی در جهان است، با توسعه مستمر و روزافزون، آینده درخشانی دارد. هرساله ده‌ها هتل جدید و مجلل افتتاح می‌شوند و با معماری، تجهیزات و تنوع خدمات خود، بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مزیت اصلی آنتالیا وجود تنوع گسترده‌ای از استراحتگاه‌های مختلف است: مشخصه کِمِر (Kemer) کوه‌های جنگلی است؛ لارا، آلانیا و بِلِک (Belek) سواحل شنی فوق‌العاده‌ای دارند؛ و ساید (Side) پر است از چشم اندازهای نفس‌گیر.

تاریخچه

منطقه‌ای که آنتالیا در آن واقع شده است، مرکز همه پدیده‌های عرفانی و یکی از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری روم بوده است. این منطقه نه تنها تحت تاثیر فرهنگ رومیان بوده، بلکه می‌تواند ردی از فرهنگ و زندگی یونانیان، قبرسی‌ها، عثمانی‌ها، قفقازی‌ها و چند کشور از حوزه بالکان نیز مشاهده کرد. در زمان امپراتوری بیزانس، آنتالیا یک بندر مهم بوده است. در دهه 1980، آنتالیا تبدیل به ساحل مدیترانه‌ای ترکیه شد و هر ساله پذیرای بیش از 10 میلیون گردشگر.

تعجبی ندارد که هجوم همیشگی توریست‌ها، این منطقه را به داشتن هتل‌های مجلل، مجتمع‌های ورزشی، بارها و فروشگاه‌های لوکس شهره کرده است. دریای گرم مدیترانه، کوه‌های تائوروس (Taurus) ،خورشید تابناک، غذاهای متنوع ترکی، نوشیدنی‌های محلی، سرگرمی‌ها (شب‌های موسیقی محلی ترکی)، حمام‌های ترکی، ماساژ ترکی، رفتینگ در رودخانه‌های بین کوه‌ها و بسیاری دیگر، همگی تعطیلات به یادماندنی در آنتالیا برای شما رغم می‌زند. این منطقه از ترکیه در محیط‌های طبیعی و مناطق توریستی خالی از سکنه است.

آنتالیا جدا از خدمات گردشگری، در زمینه کشاورزی و تولید پنبه، گل، مرکبات، موز و زیتون نیز قوی است. 65 درصد از میوه‌ها و سبزیجات تولید شده به دلیل تقاضای بالا در فصل گردشگی در همین منطقه می‌ماند.

جمعیت

با این‌جال شهر آنتالیا فقط شهر هتل‌ها و سواحل نیست، و نزدیک به یک میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند؛ که با توجه به توسعه روزافزون شهر، این تعداد همچنان در حال افزایش است. در آنتالیا همچنین 300?000 دانشجو وجود دارد که به دانشگاه آکدنیز (Akdeniz) می‌روند. سیستم حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا بسیار توسعه‌یافته است و تعداد زیادی اتوبوس و تراموا در بخش خصوصی دارد.

اماکن دیدنی آنتالیا

اماکن دیدنی زیادی در آنتالیا وجود دارد که همه را در یک روز می توان دید. ترمسوس (Termessos) در شهر باستانی در جاده کوه‌های تائوروس قرار دارد. پرگا (Perga) 17 کیلومتر با آنتالیا فاصله دارد. آسپندوس (Aspendos) در فاصله 40 کیلومتری از شهر واقع شده است. و ساید هم در کیلومتر 80 جاده آنالیا است. اگر سفر جاده‌ای به کِمِر داشته باشید، از کنار فاسلیس (Phacelis)، یک شهر باستانی دیگر که در خط ساحلی مدیترانه قرار دارد، عبور خواهید کرد. همچنین می‌توانید از مناظر طبیعی همچون دودِن (Düden)، کورشونولو (Kur?unlu) و آبشارهای ماناگوات (Managvat) دیدن کنید، جاهایی که در یک روز گرم تابستانی بسیار لذت‌بخش خواهند بود.

اکثر روزهای سال در آنتالیا آفتابی هستند (300 روز در سال)، به همین دلیل فصل شنا از اردیبهشت تا آبان ادامه دارد. درواقع آنتالیا یک شهر همیشه تابستانی است.

امیدواریم شما را با شهر آنتالیا و تور آنتالیا بیشتر آشنا کرده باشیم.

منتظر سایر مقاله های زیما سفر پارس درباره تور آنتالیا باشید.


تور فوق العاده آنتالیا

به آنتالیا خوش آمدید

همراه شما هستیم با تور آنتالیا و آشنایی با این شهر جذاب ساحلی

آنتالیا که زمانی به عنوان دروازه‌ سواحل مدیترانه‌ای ترکیه دیده میشد، امروزه خودش به یک مقصد توریستی تبدیل شده است. بزرگترین شهر ترکیه در منطقه ساحل غربی مدیترانه که در خلیج آنتالیا واقع شده، هم زیبایی کلاسیک دارد و هم شیک و مدرن است. در مرکز این شهر، منطقه قدیمی شهر به نام کاله‌ایچی (به معنی داخل قلعه) به خوبی حفظ شده و منازل بازسازی‌شده سبک عثمانی در کوچه پس کوچه‌های تودرتوی آن، فضای آن دوران را یادآور می‌شود. شهر قدیمی در اطراف یک بندر پر زرق و برق دوران عثمانی با چشم‌اندازی از کوه‌های آبی‌رنگ قرار گرفته است. خارج از مرکز شهر، دو ساحل و یکی از بهترین موزه‌های ترکیه قابل دسترس است.

منطقه آنتالیا که یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی در جهان است، با توسعه مستمر و روزافزون، آینده درخشانی دارد. هرساله ده‌ها هتل جدید و مجلل افتتاح می‌شوند و با معماری، تجهیزات و تنوع خدمات خود، بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مزیت اصلی آنتالیا وجود تنوع گسترده‌ای از استراحتگاه‌های مختلف است: مشخصه کِمِر (Kemer) کوه‌های جنگلی است؛ لارا، آلانیا و بِلِک (Belek) سواحل شنی فوق‌العاده‌ای دارند؛ و ساید (Side) پر است از چشم اندازهای نفس‌گیر.

تاریخچه

منطقه‌ای که آنتالیا در آن واقع شده است، مرکز همه پدیده‌های عرفانی و یکی از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری روم بوده است. این منطقه نه تنها تحت تاثیر فرهنگ رومیان بوده، بلکه می‌تواند ردی از فرهنگ و زندگی یونانیان، قبرسی‌ها، عثمانی‌ها، قفقازی‌ها و چند کشور از حوزه بالکان نیز مشاهده کرد. در زمان امپراتوری بیزانس، آنتالیا یک بندر مهم بوده است. در دهه 1980، آنتالیا تبدیل به ساحل مدیترانه‌ای ترکیه شد و هر ساله پذیرای بیش از 10 میلیون گردشگر.

تعجبی ندارد که هجوم همیشگی توریست‌ها، این منطقه را به داشتن هتل‌های مجلل، مجتمع‌های ورزشی، بارها و فروشگاه‌های لوکس شهره کرده است. دریای گرم مدیترانه، کوه‌های تائوروس (Taurus) ،خورشید تابناک، غذاهای متنوع ترکی، نوشیدنی‌های محلی، سرگرمی‌ها (شب‌های موسیقی محلی ترکی)، حمام‌های ترکی، ماساژ ترکی، رفتینگ در رودخانه‌های بین کوه‌ها و بسیاری دیگر، همگی تعطیلات به یادماندنی در آنتالیا برای شما رغم می‌زند. این منطقه از ترکیه در محیط‌های طبیعی و مناطق توریستی خالی از سکنه است.

آنتالیا جدا از خدمات گردشگری، در زمینه کشاورزی و تولید پنبه، گل، مرکبات، موز و زیتون نیز قوی است. 65 درصد از میوه‌ها و سبزیجات تولید شده به دلیل تقاضای بالا در فصل گردشگی در همین منطقه می‌ماند.

جمعیت

با این‌جال شهر آنتالیا فقط شهر هتل‌ها و سواحل نیست، و نزدیک به یک میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند؛ که با توجه به توسعه روزافزون شهر، این تعداد همچنان در حال افزایش است. در آنتالیا همچنین 300?000 دانشجو وجود دارد که به دانشگاه آکدنیز (Akdeniz) می‌روند. سیستم حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا بسیار توسعه‌یافته است و تعداد زیادی اتوبوس و تراموا در بخش خصوصی دارد.

اماکن دیدنی آنتالیا

اماکن دیدنی زیادی در آنتالیا وجود دارد که همه را در یک روز می توان دید. ترمسوس (Termessos) در شهر باستانی در جاده کوه‌های تائوروس قرار دارد. پرگا (Perga) 17 کیلومتر با آنتالیا فاصله دارد. آسپندوس (Aspendos) در فاصله 40 کیلومتری از شهر واقع شده است. و ساید هم در کیلومتر 80 جاده آنالیا است. اگر سفر جاده‌ای به کِمِر داشته باشید، از کنار فاسلیس (Phacelis)، یک شهر باستانی دیگر که در خط ساحلی مدیترانه قرار دارد، عبور خواهید کرد. همچنین می‌توانید از مناظر طبیعی همچون دودِن (Düden)، کورشونولو (Kur?unlu) و آبشارهای ماناگوات (Managvat) دیدن کنید، جاهایی که در یک روز گرم تابستانی بسیار لذت‌بخش خواهند بود.

اکثر روزهای سال در آنتالیا آفتابی هستند (300 روز در سال)، به همین دلیل فصل شنا از اردیبهشت تا آبان ادامه دارد. درواقع آنتالیا یک شهر همیشه تابستانی است.

امیدواریم شما را با شهر آنتالیا و تور آنتالیا بیشتر آشنا کرده باشیم.

منتظر سایر مقاله های زیما سفر پارس درباره تور آنتالیا باشید.


تور مشهد

تور مشهد

با تور مشهد  آشنا می شویم. می خواهیم به بررسی این شهر بپردازیم تا با شرکت در تور مشهد، با دانش و آگاهی قبلی، با آمادگی بهتر وارد این شهر تاریخی و مذهبی شویم. تا تور خاطره انگیزی داشته باشیم.
شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. این شهر در دره رودخانه کشف‌رود در ارتفاع حدود 1000 متر واقع شده است. از آنجایی که این شهر محل دفن علی‌ابن‌موسی‌الرضا، امام هشتم شیعان نیز هست، یکی از اماکن زیارتی بسیار مهم در ایران محسوب می‌شود. همچنین، مشهد شرقی‌ترین و بزرگ‌ترین استان ایران است، و مرکزی برای تجارت با کشورهای همسایه شرقی محسوب می‌شود.
مشهد بعد از تهران، پرجمعیت ترین شهر ایران است. توریست‌ها و زائران نیز هر روزه به این تعداد می‌افزایند.

موقعیت شهر مشهد

مشهد در دره بین دو کوه، دره رودخانه کشف‌رود واقع شده است. درست مانند اکثر شهرهایی که در دره‌های بین دو کوه واقع هستند، دسترسی به لایه‌های آبخیز زیرزمینی از طریق یک سری کانال‌ها (قنات) که به سمت پایین دامنه‌های کوه حفاری شده‌اند امکان‌پذیر می‌باشد. این منطقه بسیار زلزله خیز بوده و فعالیت‌های لرزه‌ای در مناطق دور افتاده مانند قائن در سال 1375 و بم در سال 1386 نیز در مشهد ثبت شده است.
این شهر تقریبا به شکل یک دایره است، به‌این‌ترتیب که ساختمان‌های مذهبی و بناهای تاریخی در مرکز قرار دارند و خیابان‌ها به صورت شعاع دایره به بیرون کشیده شده و حدود 12 محله، مانند ملک‌آباد، سجاد، شهرک آزادی، کوی امام رضا و سیس‌آباد را تشکیل می‌دهند. تفاوت مشهد با دیگر شهرهای ایران نه فقط در وجود حرم امام رضاست، بلکه بازار این شهر، مرکز زندگی شهری را بنا کرده است. قبل از احیای منطقه حرم در اواسط دهه 1348، این مجتمع در واقع یک شهرک درون یک شهر دیگر بود؛ چیزی تقریبا مانند شهر ممنوعه در پکن قبل از فروپاشی سلسله چینگ در سال 1911. مساجد، حیاط‌ها، مناطقی برای بست نشستن، حوزه‌های علمیه، کاروانسراها و بازارها به طور جمعی حرم مقدس را تشکیل می‌دادند.
در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیستم‌ویکم، شهر به یک کلان شهر بزرگ تبدیل شد و مذهب هم همچنان نقش مهمی در توسعه آن ایفا کرد. ارازی حرم چنان گسترش پیدا کرد که درست قبل از انقلاب سال 1357یک پروژه بازسازی شهری برای مدیریت آن آغاز شد و بیش از سه چهارم زمین‌های موجود، متعلق به حرم بود.

آب‌ و هوا

مشهد دارای اقلیم نیمه خشک است. هوا در زمستان‌ها خنک و سرد، بهار و پاییز ملایم و تابستان‌ها گرم است.

جمعیت‌شناسی

مشهد یک شهر چند ملیتی است و ساکنان آن شامل اقوامی همچون فارس‌ها، بلوچ‌ها، ترکمن‌ها، ازبک‌ها، تاجیک‌ها، کردها و لرهاست. گروه‌های قومی غالب عبارتند از فارس‌ها، ترکمن‌ها و کردها.

اقتصاد

تولید و تجارت

صنایع اصلی مشهد عبارتند از: گاز طبیعی و صنایع سبک صنعتی مانند پردازش مواد غذایی و تولید پارچه، فرش، دریچه، لوله، اتصالات، آب گرم‌کن، کولر و سرامیک.
تجارت در مشهد بر روی محصولات کشاورزی و دامی مانند میوه‌ها، آجیل و پشم متمرکز است. اهمیت تجارت ایران با افغانستان، هند، پاکستان، چین و کشورهای آسیای میانه روزبه‌روز درحال افزایش است و برخی از این تجارت‌ها از طریق مشهد، یکی از چند شهر بزرگ ایران که در نزدیکی مرز شرقی قرار دارند هدایت می‌شوند. مشهد برق، گاز، مواد معدنی، دام، پارچه‌های پنبه‌ای و کتان، زعفران، غلات، چغندرقند، سیمان و مواد ساختمانی نیز صادر می‌کند.

گردشگری

گردشگری برای زیارت حرم علی‌ابن‌موسی‌الرضا بخش مهمی از اقتصاد مشهد را تشکیل می‌دهد. در سالهای دهه 40 شمسی بازسازی حرم به جذب بازدیدکنندگان بیشتر کمک کرد. این شهر در حال حاضر پذیرای بیش از 10 میلیون گردشگر در سال است. و اقامت در این شهر نیز محدوده‌ای میان هاستل‌های ارزان ‌قیمت تا هتل‌های لوکس دارد.

حمل‌ونقل

طرح‌های توسعه زیربنایی، به طور قابل توجهی سیستم‌های جاده‌ای و راه‌آهن در مشهد را گسترش داده است. بزرگراه کمبرندی دور شهر نیز یکی از همین پروژه‌ها بوده است. این شهر توسط راه‌آهن با تهران و دیگر شهرهای ایران مانند بافق و سرخس متصل شده است و ارتباط راه‌آهن با هرات در افغانستان نیز در اوایل قرن بیست و یکم شروع به کار کرده است. مشهد همچنین ساخت‌وساز سیستم مترو را نیز آغاز کرده است که اولین خط آن در سال 1389 افتتاح شد. فرودگاه این شهرستان نیز یکی از بزرگترین فرودگاه‌های کشور است و پروازهای داخلی به بسیاری از شهرهای ایران و مسیرهای بین المللی به اروپا، آسیا و خاورمیانه دارد.

فرهنگ

صحنه فرهنگی مشهد بسیار غنی است. در مرکز حرم زندگی مذهبی متمرکز است. زائران شیعه از سراسر ایران و بسیاری از کشورهای جهان برای ادای احترام به امام رضا به مشهد می‌آیند. همچنین در مشهد، یک مسجد جامع با شکوه نیز وجود دارد که ساخت آن به گوهرشاد، همسر حاکم تیموری، شاه‌رخ (1405-1447 میلادی) نسبت داده می‌شود. این شهر پارک‌ها، باغ‌وحش، موزه‌ها و کتابخانه‌های زیادی را در خود جای داده است. در خارج از مشهد، ابوالقاسم فردوسی، شاعر و نویسند? بی نظیر شاهنامه آرمیده است.

امیدواریم زیما سفر پارس توانسته باشد اطلاعات مفیدی درباره شهر مشهد تقدیم شما نماید.
زیما سفر پارس برگزار کننده  تور مشهد  با بهترین کیفیت در بهترین هتل های مشهد می باشد.
همراه ما باشید ، منتظر مقاله های بعدی باشید درباره خاطرات و نظراتتون در مشهد برای ما بنویسید و از  تور مشهد  ما